Happy meal

Ik ga naar school …..
en ik neem mee een broodtrommel met boterhammen. Eén met pindakaas of chocopasta en één met kaas of worst.

Zo zien onze broodtrommels er meestal uit. Maar waarom niet eens een broodtrommel vullen met een lekkere wraptortilla met roomkaas, kipfilet en komkommer. Of met een bruin bolletje met omelet. Of nog leuker een verrassingstrommel met een gekookt ei, cherrytomaatjes, wortels, blokjes kaas/worst, rozijnen en noten. Paar sesam soepstengels erbij. En klaar. Alles kan meegegeven worden. Zonder regels en beperkingen, kom je tot de leukste ideeën. Zelfs een restje pasta van de avond tevoren met een beetje mayo, tonijn, maïs en blokjes paprika verstopt in een pitabroodje, past in de broodtrommel. En ook belangrijk, brood is zeker niet de enige leverancier van belangrijke voedingsstoffen.

Plezier hebben in eten, nieuwe smaken ontdekken, gevarieerd en gezond eten is al op jonge leeftijd belangrijk. Hoe jonger je hiermee aan de slag gaat, hoe groter de kans op goede eters. Naast het leren lopen, praten en schrijven zou je ook het aanleren van smaken op het lijstje erbij moeten zetten. Gelukkig zijn scholen hier tegenwoordig ook veel meer mee bezig.

Hoe tover je zelf de overblijflunch om tot een gevarieerde en gezonde maaltijd. Die je kind elke keer weer verrast. Blij verrast!

 

1. Laat kinderen eerst thuis nieuwe dingen proeven. En doe zelf natuurlijk ook mee.

Gaat dat goed, dan geef je het mee naar school. Zo weet je zeker dat de broodtrommel ook echt leeg terug komt.

2. Praat samen over eten. Waar komt het vandaag. Smaakt het zuur, zoet, bitter, zout. Wat smaakt lekker bij elkaar. En dat dan natuurlijk meteen proberen. Zo ontdekten wij dat een wraptortilla met pindakaas, banaan, rozijnen en nootjes, héél lekker is.

3. Kinderen vinden zacht en zoet eten vaak het lekkerst. Profiteer daarvan door te kiezen voorgevarieerde en gezonde smeersels op hun boterham. Wat dacht je van een boterham met een dun laagje avocado, daarop geraspte kaas en een plakje tomaat. Of blauwe bessen (vers of diepvries) fijnprakken en mengen met verse roomkaas.

4. Hou je ‘s ochtends geen tijd over, dan kun je de avond van tevoren al veel klaar maken. Bewaar een gekookt ei en een omelet gekoeld. Echt net zo lekker. Dit geldt ook voor een verrassingstrommel met blokjes kaas, rauwkost, etc. Alles belegd met vlees, kaas, vis of roomkaas kun je heel goed in de vriezer bewaren. Bewaar in de vriezer liever geen salades met mayonaise en rauwkost als beleg. Voeg de rauwkost dan apart toe aan de broodtrommel, bv. gesneden in de vorm van sticks.

5. Het belangrijkste blijft natuurlijk de kinderen er zelf bij te betrekken. Maak er een gezamenlijk iets van. Breng je eigen enthousiasme op hen over en ze pikken het sneller op. En prikkel hun nieuwsgierig. Ook op het gebied van eten.

 

 
 

Geef je reactie

(E-mail wordt niet weergegeven)

Captcha Code

Click the image to see another captcha.