Tarwe

Brood daar zit wat in. Dat klopt zeker. Broodnodig; daar verschillen de meningen over. Brood bestaat vooral uit gemalen granen, water, gist en zout. Of als je kiest voor brood uit de supermarkten ook uit meelverbeteraars, stabilisatoren, suikers, geharde olie, aroma’s, etc. Na drie dagen hoort brood te gaan schimmelen. Dan pas weet je zeker dat je brood zonder toevoegingen eet.

De meeste gebruikte graansoort in ons brood is tarwe. Dit type graan bevat van alle graansoorten het meeste fytinezuur. Dit stofje vormt een onoplosbare binding met ijzer, zink, koper, magnesium en calcium. Hierdoor kunnen deze mineralen slecht worden opgenomen in ons lichaam. Daarnaast zorgt tarwe er voor dat je bloedsuiker heel snel stijgt en weer net zo snel daalt. Vaak met als gevolg een enorme suikerdip.

Om deze redenen kiezen steeds meer mensen ervoor hun brood te vervangen door voedingsmiddelen zonder tarwe en zonder fytinezuur. Zoals zuurdesem, couscous, quinoa, bulgur, havermout, peulvruchten, lijnzaad, noten, boekweit, rijst en rogge. Of spelt. Alhoewel dit graansoort niet helemaal vrij is van gluten, is deze wel beter verteerbaar en bevat het geen tarwe.

In de praktijk blijkt het nog wel lastig te zijn om, met name tussen de middag, ons vertrouwde sneetje bruin met kaas te vervangen. Helemaal als je niet thuis eet of geen lekkere kantine op je werk hebt. En je dus de avond van tevoren al moet nadenken over je lunch-to-go.

Deze suggesties helpen je een voedzame en lekkere lunch samen te stellen om waar dan ook van te kunnen genieten.

  1. Roggebrood of rijstwafels met een mengsel van 1 avocado en 2 gekookte eieren, olijfolie, citroensap, zout en peper. Dit mengsel kun je apart meenemen in een bakje.
  2. Bestrooi gegrilde paprika, courgette, aubergine, rode ui en zoete aardappel met pijnboompitten en geitenkaas. Lekker met een beetje rucola. Groenten grillen doet de oven voor je op 200°C in 50 min terwijl jij iets anders doet.
  3. Boekweitpannenkoekjes gevuld met blaadje sla, roomkaas en gerookte zalm. De pannenkoekjes maak je in een grote hoeveelheid de avond tevoren klaar. Je kunt ze 3 dagen in de ijskast bewaren.
  4. Salade van kidneybonen, blokjes avocado, bosui, zonnebloempitten, olijfolie, citroen, peper en zout. Als je de blokjes avocado besprenkelt met citroensap worden ze niet bruin.
  5. Couscous, stukjes gegrilde kip ( van de avond tevoren), dadels, rozijnen, pecannoten aangemaakt met olijfolie, citroen, zout en peper maakt je de avond tevoren klaar in 15 min.
  6. Humus, geraspte wortel en zelfgemaakte crackers. Terwijl de crackers in de oven staan, maak je de humus. Die je in een apart bakje meeneemt.

 

Geef je reactie

(E-mail wordt niet weergegeven)

Captcha Code

Click the image to see another captcha.