Vet cool

Met vet is helemaal niets mis. Sterker nog, je lichaam kan niet zonder. Vroeger werden alle vetten gezien als dikmaker. Nu zijn dat vooral sommige vetten en suikers. Zonder direct een scheikundige les over vetzuren te geven, is een beetje opheldering wellicht wel handig. Helemaal als we het hebben over al die onverzadigde Mega vetten. Wat doet het? Maar vooral hoe krijg je ze binnen? Naast natuurlijk alle producten waar de fabrikant ze al aan toegevoegd heeft.

Omega 3. Een essentiële vetzuur die het lichaam niet zelf kan maken. Maar wel nodig is om ontstekingen te remmen en ons cholesterol en bloeddruk laag te houden. 

Een lepeltje lijnzaad door de yoghurt, handje walnoten, vette vis op het menu of een ei bakken in koolzaadolie en je krijgt voldoende binnen. Ook groene bladgroenten zitten er boordevol mee.

Omega 6. Dit essentiële vetzuur stimuleert ons immuunsyteem en beschermd hart-en bloedvaten. In ons land hebben we geen moeite deze variant in voldoende mate binnen te krijgen. Omega 6 vind je naast in bak-en braadproducten ook in zaden, zonnebloemolie, sesamolie en maïsolie. 

Omega 9. Geen essentieel vetzuur, maar toch van belang. Ze hebben vooral een cholesterolverlagend effect en kunnen sterk ontstekingsremmend werken. Via de voeding eet je dit vet in de vorm van olijven, olijfolie, noten (m.u.v. walnoten), pindakaas, avocado’s en eieren. 

 

 

Geef je reactie

(E-mail wordt niet weergegeven)

Captcha Code

Click the image to see another captcha.